Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Migration. Refugees --- sociolinguïstiek --- culturele diversiteit --- Educational sciences --- Sociolinguistics --- migranten --- opvoeding --- Sociology of minorities --- Language experience approach in education. --- Immigrant children --- Language and education. --- Multicultural education. --- Education.
Choose an application
Social problems --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics of Kindergarten --- didactiek --- armoede --- kleuteronderwijs --- lerarenopleiding --- leraren
Choose an application
Aan een expertencommissie werd gevraagd een kritische evaluatie uit te voeren van de bruikbaarheid van een screeningsinstrument Competentie Nederlands bij aanvang van het Secundair Onderwijs. Het screeningsinstrument diende aan drie doelen tegemoet te komen: het optimaliseren van het talenbeleid op school; het optimaliseren van de taalontwikkeling en het leerkapitaal van elke leerling; het fungeren als knipperlicht voor taalzwakke leerlingen. Dit rapport is de neerslag van het proces dat deze expertencommissie heeft doorlopen. Het uitgewerkte voorstel en de aanbevelingen zijn het resultaat van een constructieve samenwerking tussen alle commissieleden.
Choose an application
This is an in depth analysis of the linguistic issues surrounding civic integration and citizenship in nation states across the world. What is required to achieve civic integration and citizenship in nation states across the world? Should language testing be a part of it? This book addresses the urgent need to develop a fuller conceptual and theoretical basis for language testing than is currently available, to enable widespread discussion of this theme and the concomitant linguistic and cultural requirements. The policy proposals for civic integration have so far been conducted almost entirel
Language and languages --- Language and culture. --- Immigrants --- Language policy. --- Citizenship. --- Culture and language --- Culture --- Language assessment --- Assimilation (Sociology) --- Birthright citizenship --- Citizenship --- Citizenship (International law) --- National citizenship --- Nationality (Citizenship) --- Political science --- Public law --- Allegiance --- Civics --- Domicile --- Political rights --- Glottopolitics --- Institutional linguistics --- Language and state --- Languages, National --- Languages, Official --- National languages --- Official languages --- State and language --- Communication policy --- Language planning --- Emigrants --- Foreign-born population --- Foreign population --- Foreigners --- Migrants --- Persons --- Aliens --- Ability testing. --- Language. --- Cultural assimilation. --- Study and teaching --- Law and legislation --- Government policy
Choose an application
Gelijke kansen in het onderwijs en een hoog niveau van onderwijs aanbieden zijn twee grote aandachtspunten in het onderwijsbeleid. De verschillende bijdragen in deze bundel geven een overzicht van wat er over deze topics reeds wetenschappelijk onderzocht en geschreven is. Een belangrijke vraag waarop de onderzoekers een antwoord willen formuleren is in welke mate deze twee doelstellingen verenigbaar zijn.Onderwerpen die aan bod komen zijn onder meer de rol en invloed van de leraren op de schoolprestaties en de relatie tussen gender en schoolprestaties
Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy --- Educational psychology --- Teaching --- Kindergarten --- Primary education --- Educational sciences --- Sociolinguistics --- Feminism --- Equal opportunities --- Gender --- Migration background --- Academic performance --- Teachers --- Motherhood --- Education --- Language acquisition --- Primary education --- Book --- Educational sciences --- United Kingdom --- Finland --- Belgium --- United States of America
Choose an application
Scholen met een groot aantal leerlingen die het Nederlands niet als thuistaal hebben, zijn geen uitzondering meer. Meertalige instroom van leerlingen in de school is een feit. De vraag rijst of deze nieuwe situatie ook een probleem vormt en zo ja, wat de oplossing is. De auteurs van deze brochure argumenteren voor een meer genuanceerde visie in het publiek debat, dat gekenmerkt wordt door polarisering. Zo wordt vrij algemeen aanvaard dat de moeilijk- heden die leerlingen met een migratie-achtergrond op school hebben in de eerste plaats te wijten zijn aan hun gebrekkige kennis van de schooltaal. Bijkomend wordt dan gesteld dat dit probleem enkel kan worden opgelost door een strikt eentalig beleid binnen de klas en school. De auteurs stellen zowel de oorzaak als de gezochte oplossing voor dit probleem in vraag.
Choose an application
Het hoeft geen betoog dat elke school in Vlaanderen vandaag in vele opzichten divers is. De gepercipieerde en feitelijk toegenomen diversiteit (M-decreet, vluchtelingcrisis, migratie, toenemende cijfers op vlak van kinderarmoede, ) stelt directies en leerkrachten voor uitdagingen. Dit is ook zo op het vlak van hun evaluatiebeleid en praktijk. Deze literatuurstudie heeft als doel om een referentiekader aan te bieden van waaruit de huidige stand van zaken verklaard kan worden met betrekking tot evaluatiebeleid en praktijk en hoe diversiteit hierbinnen een plaats krijgt. Het voorgestelde referentiekader vertrekt vanuit een holistisch perspectief waarbij evaluatie niet als een losstaand gegeven bekeken wordt, maar in relatie gezien wordt met andere domeinen van de samenleving.
Choose an application
Hoe en waarom schakelen dienst- en hulpverleningen sociaal tolken en vertalers in? Heeft de inzet van sociaal tolken en vertalen effect op de toegankelijkheid van de dienst- en hulpverlening, en op de integratie van anderstaligen? De Vakgroep Taalkunde en het Steunpunt Diversiteit & Leren van de Universiteit Gent publiceren nieuwe onderzoeksresultaten over de inzet en de effecten van het sociaal tolken en vertalen. Ze ondervroegen organisaties in de sectoren onderwijs, gezondheid, tewerkstelling en openbare dienstverlening in Vlaams-Brabant, stad Gent en West-Vlaanderen. Ze ondervroegen daarnaast ook anderstaligen. Het eindrapport sluit af met aanbevelingen voor het beleid.
Sociology of minorities --- Social welfare methods --- Flemish Brabant --- West-Flanders --- Flanders --- Ghent
Choose an application
Doel van dit onderzoek is om het onthaalonderwijs voor anderstalige nieuwkomers en OKAN-leerlingen in kaart te brengen en kritisch te analyseren. Dit gebeurde op basis van online surveys en diepgaande casestudies van onthaalonderwijs in basisscholen en in secundaire scholen.
Didactics of Dutch --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
La maîtrise des langues des pays d’accueil est un des principaux vecteurs de l’intégration des migrants, par un apprentissage « sur le tas » ou en formation. Une synthèse des connaissances sur cette question est rendue nécessaire parce que l’immigration est au centre des débats publics et politiques depuis trois décennies en France et de façon plus générale en Europe. Or, pour le meilleur ou pour le pire, les opinions à ce sujet se manifestent, mais relèvent de partis pris bien souvent sans rapport avec la réalité. Quel est le rôle de la langue dans le processus d’intégration ? Comment apprend-on une langue sans passer par un apprentissage formel ? Quels sont les dispositifs mis en place pour assurer la formation linguistique des migrants et selon quelles logiques politiques ou institutionnelles ? Telles sont les questions centrales auxquelles répondent les contributeurs, chercheurs en sciences du langage ou en sciences de l’éducation, mais également professionnels de la formation des adultes en insertion. Cet ouvrage collectif s’adresse aux chercheurs, spécialistes ou non du domaine et aux étudiants, qui y trouveront non seulement un bien utile état des savoirs mais aussi des pistes de réflexion et de recherche. Il s’adresse également à tous les acteurs du champ de la formation des adultes qui souhaitent enrichir leurs connaissances pour améliorer l’action dans le quotidien des pratiques.
Immigrants --- French language --- Native language and education --- Language --- Social aspects --- Cultural assimilation --- Education --- Study and teaching --- Foreign speakers. --- Native language --- Language and education --- Emigrants --- Foreign-born population --- Foreign population --- Foreigners --- Migrants --- Persons --- Use in schools --- langues --- immigration --- integration --- insertion --- formation en langue --- alphabétisation
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|